Zaloguj
     
Owoce w szkole
Owoce to samo zdrowie PDF Drukuj Email

Owoce w szkole

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do programu „Owoce w szkole". Głównym celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym.

W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie z klas I-III w tygodniu otrzymują do bezpośredniego spożycia produkty owocowo - warzywne. Są nimi jabłka, gruszki, pokrojone i zapakowane marchewki, papryka oraz  rzodkiewki lub soki owocowo-warzywne.

W ramach programu „Owoce w szkole” dzieciom udostępniane są owoce i warzywa przygotowane do bezpośredniego spożycia. Wszyscy uczniowie z apetytem zajadają jabłka.

W dniu 24 października 2013r. w ramach programu „Owoce w szkole” przygotowano zajęcia praktyczne dotyczące zasad racjonalnego żywienia oraz zachęcenia dzieci do spożywania większej ilości owoców i warzyw. Celem zajęć było kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Uczniowie zapoznali się z „piramidą żywieniową”. Potem wspólnie tworzyli ją z produktów spożywczych.

Następnie uczniowie układali „Dekalog żywieniowy”.

Potem była wspólna praca podczas przygotowywania kolorowych kanapek. Uczniowie wykorzystali do tego między innymi pomidory, ogórki, paprykę, sałatę, rzodkiewki, szczypiorek, natkę pietruszki.

Wszyscy wspólnie w miłej atmosferze zjedliśmy kolorowe kanapki. PYCHA!!!

 
Odżywiaj się zdrowo PDF Drukuj Email

Odżywiaj się zdrowo, a będziesz żyć kolorowo.

Aby uczeń nie był chory,
je marchewki, kalafiory,
pije mleko, biega kłusem,
a wieczorem śpi jak suseł.”

Słowa rymowanki towarzyszyć nam będą przez cały rok szkolny 2013/2014.  Jest to kolejny rok, w którym nasza szkoła uczestniczy w programie „ Owoce  szkole”. Jednym z podjętych zadań jest umieszczanie na stronie internetowej szkoły informacji o właściwych nawykach żywieniowych dzieci w różnych porach roku.

Zaczynamy od jesieni. Pod względem kulinarnym, jesień jest najbogatszą porą roku. Wszędzie obfitość warzyw oraz owoców, przesyconych słońcem i energią lata, grzyby pachnące lasem, orzechy, miód… Warto korzystać z tego bogactwa nie tylko na bieżąco, ale także zapełnić spiżarnię na długie zimowe miesiące.

Stragany uginają się pod ciężarem jesiennych owoców i warzyw.

Owoce i warzywa to dla nas najbardziej wartościową i najsmaczniejszą dawką witamin. Korzystajmy z darów natury - jedzmy surówki, róbmy przetwory, cieszmy się zdrowiem.

Jesień obfituje w różnorodne rarytasy, wystarczy tylko po nie sięgnąć, by cieszyć się dobrym samopoczuciem i zdrowiem aż do wiosny.

Popularne skarby jesieni i ich walory zdrowotne.

Czosnek - wygrywa z każdą bakterią

  • jest prawdziwą skarbnicą witamin A, C i E oraz mikroelementów: potasu, magnezu, fosforu, żelaza, miedzi, manganu;
  • chroni przed infekcjami;
  • czosnek bogaty jest w związki chemiczne o działaniu bakterio - i wirusobójczym, a zatem szczególnie pomocny w leczeniu stanów zapalnych gardła i górnych dróg oddechowych - zarówno ostrych jak i przewlekłych;
  • ułatwia odkrztuszanie - ta jego zaleta przydaje się również w leczeniu przeziębień. Dzięki niemu zwykły kaszel nie przekształci się w nieżyt oskrzeli;
  • podnosi odporność - dlatego trzeba go jadać także po przebytej infekcji.

Śliwki - przekąska na poprawę nastroju

  • owoce te zawierają witaminy z grupy B oraz witaminę E; 
  • regulują pracę przewodu pokarmowego - dzieje się tak m.in. dzięki zawartym w śliwkach pektynom. W leczeniu zaparć wyjątkowo skuteczne są śliwki suszone. Dobrze działa też sok ze świeżych owoców;
  • uspokajają, koją nerwy i podnoszą nastrój dzięki znacznej zawartości witamin z grupy B;
  • obniżają gorączkę - dobre dla przeziębionych, gdyż zawierają związki podobne do aspiryny. Mają też lekkie działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Jabłka - zaspokajają głód, nie tucząc

  • zawierają witaminę C oraz niewielkie ilości innych witamin. Zdrowotne działanie mają zawarte w jabłkach pektyny. Ponieważ znaczna ich część znajduje się w skórce, jabłka najlepiej jadać nie obrane; 
  • regulują pracę przewodu pokarmowego;
  • wpływa na to zawartość błonnika. Tarte jabłko można podać zarówno przy biegunce, jak i przy zaparciu;
  • niszczą bakterie i wirusy;
  • skuteczny pod tym względem jest sok jabłkowy, dlatego dobrze jest pić go w czasie przeziębienia (najlepiej wyciśnięty ze świeżych owoców);
  • wzmacniają włosy i paznokcie;
  • wpływa na to znajdujący się w skórce owoców wapń i krzem

Rodzicu: jeśli chcesz:

1. poprawić koncentrację swojego dziecka, chcesz by Twój maluch miał dużo energii i chęci do nauki, przekonaj go do średniego jabłka na dobry początek dnia, a jeśli woli sok, to zapakuj mu go do szkolnego tornistra.

2. aby Twoje dziecko miało sokoli wzrok dawaj mu dużo orzechów bogatych w potas i magnez

3. aby Twoje dziecko było optymistą, przygotuj tęczową sałatkę warzywną lub owocową. Skomponuj finezyjny wielosmakowy sok. – np. porzeczka i banan są kolorowym i smakowitym połączeniem. Pamiętaj, że codziennie warto sięgać po owoce i warzywa z każdej z 5 grup kolorystycznych: zielonej, czerwonej, żółto-pomarańczowej, czarnej i białej.

 

 
Nawyki żywieniowe zimą PDF Drukuj Email

Zimą dokucza nam brak słońca, czujemy się zmęczeni i senni, mamy też złe humory. Braki te najczęściej zastępujemy ciasteczkami i czekoladą, choć wiemy że to szkodzi naszym zębom.

W okresie zimowym powinniśmy jeść dużo warzyw i owoców bogatych w witaminy A, C i E, a szczególnie: pomidorów, brukselki, papryki czerwonej, kapusty, selera, cytrusów. Pamiętajmy, że dużo witamin występuje również w kiszonkach: kapusta kiszona, ogórki kiszone. Witaminy zwiększają odporność organizmu. owoce

banany
wazywa

Świetnym sposobem na rozgrzanie organizmu jest picie soków z czarnej porzeczki oraz dzikiej róży. W zimowej diecie obowiązkowo powinny znaleźć się produkty zawierające magnez i witaminy grupy B. Źródłem magnezu są: banany.

Bez modyfikacji swoich nawyków żywieniowych oraz włączenia do codziennego jadłospisu pewnych grup produktów w sezonie przeziębień, osłabionej odporności i koncentracji nie jesteśmy w stanie sprawnie i wydajnie funkcjonować.

kapusta

Warto zacząć dzień od pożywnego śniadania, bogatego w owoce i warzywa.
 
Wskazówki dotyczące zdrowych nawyków żywieniowych PDF Drukuj Email
Piramida

Nasi uczniowie kolejny rok biorą udział w unijnym programie: ”OWOCE W SZKOLE”. To oznacza, że nie tylko otrzymują porcje świeżych owoców i warzyw ale również zdobywają wiedzę na temat zasad zdrowego żywienia oraz uczestniczą w lekcjach i warsztatach. Dzięki temu wiele już wiedzą o tym co trzeba jeść i w jakich proporcjach, aby być zdrowym i prawidłowo się rozwijać. A oto kilka wskazówek dotyczących zdrowych nawyków żywieniowych pochodzących z publikacji Instytutu Żywności i Żywienia „Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia”, pod redakcją prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza (…) „Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne są składniki odżywcze zawarte w pożywieniu, do których zalicza się: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne oraz błonnik i wodę. Węglowodany i tłuszcze dostarczają głównie energii niezbędnej do wykonywania wszelkich czynności życiowych. Białko natomiast wchodzi w skład mięśni, kości, skóry, krwi i wszystkich tkanek naszego ciała, służy do budowy i odbudowy komórek oraz tkanek organizmu. Składa się z aminokwasów, czyli elementów, z których ustrój człowieka buduje własne białko. Witaminy i składniki mineralne pełnią w organizmie człowieka funkcje regulujące, tzn. biorą udział w wielu procesach metabolicznych oraz reakcjach zachodzących w komórkach i tkankach. Niektóre składniki mineralne (np. wapń, magnez, fosfor, fluor) stanowią budulec wielu tkanek, znajdują się w kościach i zębach; żelazo natomiast jest składnikiem krwinek czerwonych. Bardzo ważnym składnikiem naszej diety jest woda biorąca udział w wielu reakcjach biochemicznych, transporcie składników odżywczych oraz utrzymaniu stałej temperatury ciała. Błonnik pokarmowy z kolei reguluje pracę przewodu pokarmowego, zwiększa uczucie sytości i zmniejsza wchłanianie przez organizm szkodliwych substancji. Wszystkie wymienione składniki odżywcze muszą być systematycznie dostarczane z pożywieniem, ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie ich wytworzyć, lub wytwarza je w niedostatecznych ilościach. Warunkiem zarówno prawidłowego rozwoju i osiągnięcia optymalnej, zaprogramowanej genetycznie budowy ciała, rozwoju intelektualnego i emocjonalnego oraz dobrego zdrowia i samopoczucia w okresie dzieciństwa i młodości, jak i mniejszego ryzyka wystąpienia licznych chorób w dorosłym życiu jest zbilansowana dieta.” (…) „Warzywa i owoce są bardzo ważnym składnikiem pożywienia człowieka. Stanowią główne źródło witamin, składników mineralnych, zwłaszcza zasadotwórczych (wapń, potas, magnez), a także (zwłaszcza warzywa) błonnika. Zawierają kwasy organiczne: cytrynowy, jabłkowy, winowy oraz liczne substancje eteryczne. Walory żywieniowe tej grupy produktów spożywczych są na tyle ważne, że zaleca się spożywanie 3-5 porcji warzyw i 2-4 owoców dziennie, rozdzielonych, na co najmniej 5 porcji.„(…) Największą wartością odżywczą charakteryzują się warzywa i owoce nieprzetworzone, dlatego też zaleca się spożywanie ich, o ile to możliwe, w stanie surowym. („Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia”, red. :prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz, wyd.: Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008)

 


Licencje

Powyższa strona, jak i każdy z jej elementów podlegają ochronie przewidzianej przez polskie oraz międzynarodowe prawo autorskie. Korzystanie z artykułów, zdjęć oraz innych dokumentów publikowanych w serwisie bądź dokonywanie ich opracowań wymaga zgody wydawcy.

Stopka informacyjna

Licznik odwiedzin
Dzień:12
Miesiąc:347
Rok:5411
Ogółem:31746

Zasady korzystania

Dane i informacje zawarte w tym serwisie są publikowane wyłącznie do celów informacyjnych. Wydawca - Zespół Szkół Specjalnych nr 6 w Łodzi nie ponosi żadnej odpowiedzialności za błędy lub nieaktualne informacje zawarte w serwisie.
sinc@interia
/* */

Używamy plików Cookies i podobnych technologii wyłącznie w celach: świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych w naszej polityce prywatności.

EU Cookie Directive Module Information