„W poszukiwaniu wartości” Program autorski „W poszukiwaniu wartości” jest realizowany w Zespole Szkół Specjalnych Nr 6 w Łodzi od 01.09.2006 r. Skierowany jest do uczniów niepełnosprawnych intelektualnie wszystkich klas oraz dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego. Głównym celem realizacji programu jest kształtowanie postaw uczniów zgodnie z uniwersalnym systemem wartości. Nowatorstwem jest podejście do problematyki wartości moralnych, które kształtować można tylko w procesie świadomych i zamierzonych oddziaływań o charakterze dydaktycznym i wychowawczym. Program oparto na siedmiu wartościach: - Życzliwość - rozumiana jako chęć niesienia pomocy i zaspakajania potrzeb innych
- Szacunek – czyli grzeczność, troska o dobro i uczucia drugiej osoby, dotrzymywanie słowa
- Przyjaźń, miłość – wobec osób, ideałów, własnej osoby
- Uczciwość – zawierająca takie składowe jak: rzetelność, prawdomówność, poszanowanie cudzej własności
- Mądrość - rozumiana jako wiedza, przewidywanie konsekwencji, celowe czynienie dobra
- Sprawiedliwość – czyli przestrzeganie zasady równości praw i poszanowanie prawdy
- Odpowiedzialność – dobrowolne odpowiadanie za swoje czyny i dobro innych.
W trakcie realizacji programu wzbogacono go o treści dotyczące wartości jaką jest pokój, rozumiany jako stan bycia wewnętrznie spokojnym, pozytywnego myślenia o sobie i o innych. Na realizację każdej z wymienionych wartości z reguły przeznaczony jest jeden miesiąc. Za realizację treści ujętych w programie odpowiedzialni są uczniowie poszczególnych klas wraz z wychowawcami i nauczycieli podczas: - zajęć w kręgu
- zajęć wstępnych realizowanych metodą ośrodków pracy w oddziale przedszkolnym, klasach I-III szkoły podstawowej i klasach edukacyjno – terapeutycznych
- godzin wychowawczych w klasach IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum
- innych zajęć dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych
- spotkań o charakterze profilaktycznym z przedstawicielami instytucji wspomagającymi rozwój psychospołeczny i emocjonalny uczniów zagrożonych demoralizacją
- akcji ogólnoszkolnych
- warsztatów
Każde zajęcia realizowane w ramach programu rozpoczyna się od zdefiniowania wartości, określenia jej adresatów, sposobów okazywania, skutków zaniechania. Dobór metod i form pracy wykorzystywanych podczas realizacji programu podlega modyfikacji w zależności od potrzeb uczniów w taki sposób, aby gwarantował zrozumienie treści przekazywanej wartości. Podczas ustalania zakresu tematycznego bierze się pod uwagę zainteresowania oraz możliwości psychofizyczne uczniów, co sprzyja ich aktywnemu uczestnictwu w aranżowanych zajęciach.
Program „Żyj zdrowo”
Program ten jest programem profilaktycznym. Powstał w odpowiedzi na potrzebę podniesienia oświaty zdrowotnej wśród uczniów, którzy w obecnych czasach odżywiają się niezdrowo, zbyt mało czasu poświęcają wypoczynkowi czynnemu, nie dbają o swój wygląd estetyczny, są hałaśliwi i łatwo ulegają negatywnym wpływom środowiska. Jednocześnie stanowi on ofertę dla uczniów, którzy zechcą poszerzyć swoje zainteresowania. Założeniem programu jest wyposażenie uczniów w odpowiednią wiedzę na temat właściwego odżywiania, przestrzegania higieny, prawidłowego wypoczynku oraz negatywnych sutków nałogów i hałasu. Poprzez realizację zadań i osiąganie celów uczniowie nabędą umiejętności potrzebne do utrzymania zdrowia, właściwej kondycji życiowej, wpływania na właściwe funkcjonowanie i rozwój organizmu. Wyrobią w sobie nawyki i postawy niezbędne do zachowania zdrowia, prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz wpływania na pozytywne decyzje innych.
Zadaniem programu jest:
- edukacja prozdrowotna uczniów
- przygotowanie do funkcjonowania w społeczeństwie
- wspieranie rozwoju ucznia w czterech wymiarach zdrowia: fizycznym, psychicznym, społecznymi i osobistym.
Cele programu: Nadrzędnym celem programu jest usprawnianie, korygowanie, kompensowanie, zaburzonych funkcji dziecka oraz wspomaganie jego zdolności zainteresowań poprzez:
- poszerzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów
- zapewnienie harmonijnego rozwoju uczniów
- kształtowanie postawy preferujące zdrowy styl życia
- rozwijanie świadomość, jakie zachowania sprzyjają zdrowiu, jakie mu zagrażają
- kształtowanie nawyków racjonalnego odżywiania się
- wyrobienie podstawowych nawyków higienicznych
- budzenie zainteresowania i zamiłowania do uprawiania ćwiczeń ruchowych szczególnie na świeżym powietrzu
- kształcenie takich umiejętności jak: inicjatywa, odwaga w podejmowaniu decyzji i pokonywaniu trudności, wytrwałość w działaniu, zdyscyplinowanie.
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności związane z racjonalnym odżywianiem
- kształtowanie umiejętności w zakresie rozsądnego i bezpiecznego wykorzystanie czasu wolnego
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności związane z higieną osobistą oraz higieną otoczenia
- zapoznanie uczniów z elementami udzielania pierwszej pomocy
- eliminowanie nałogów
- promowanie zdrowego stylu życia
Organizacja pracy: Program realizowany będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych, działalności koła zainteresowań. Spotkania będą się odbywały raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny zegarowej. Udział w zajęciach jest dobrowolny. W trakcie realizacji programu uczniowie nabędą również wiele postaw społecznych takich jak: - umiejętność współpracy i współżycia w grupie
- okazywanie pozytywnych uczuć skierowanych do siebie i innych
- troski o siebie i innych
- szacunku dla zdrowia własnego oraz innych osób
- unikanie sytuacji zagrażających zdrowiu
- przeciwstawiania się złym wpływom środowiska.
Treści programowe: Treści programowe podzielone zostały na bloki tematyczne zgodne z wytyczonymi celami. Blok I - promowanie zdrowego stylu życia Blok II – prawidłowe odżywianie Blok III – aktywność ruchowa i wypoczynek Blok IV – higiena osobista, ubioru i otoczenia Blok V – pierwsza pomoc w nagłych wypadkach Blok VI – hałas i jego znaczenie dla zdrowia człowieka Blok VII – eliminowanie nałogów Program opracował zespół w składzie: mgr Grażyna Zarębska
mgr Jolanta Stefańska
mgr Bożena Korżyk
Na posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2007 r. Rada Pedagogiczna przyjęła uchwałę o podjęciu i wdrożeniu programu profilaktycznego „Żyj zdrowo”.
Schola Aniołkowe Nutki Program zajęć pozalekcyjnych schola Aniołkowe Nutki przeznaczony jest do uczniów Zespołu Szkół Specjalnych nr 6 w Łodzi. Schola Aniołkowe Nutki istnieje od roku 2005. Jest propozycją realizacji edukacji muzycznej dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. W dzisiejszym świecie istnieje mnóstwo teorii pedagogicznych, które podkreślają ważne miejsce w życiu człowieka oraz akcentują prawa każdego z nas do „wyższej kultury”. Ważne jest zatem prowadzenie takich zajęć, które będą pozwalały kształtować człowieka twórczego, bogatego i pięknego wewnętrznie. Muzyka jest jedną z dziedzin sztuki, która kształtuje estetyczną wrażliwość człowieka. Tworzy ona nową rzeczywistość i jest wszechstronna w swoim oddziaływaniu – służy ludziom. Muzyka dociera do odbiorcy w różny sposób i w różnych sytuacjach. Okres najważniejszego rozwoju zdolności głosowych, słuchowych przypada na wiek 10-12 lat. Dzieci wtedy chętnie muzykują-śpiewają różny repertuar i grają na instrumentach. Rozwój ich percepcji następuje także poprzez aktywny rozwój muzyki – słuchanie i śpiewanie głównych wątków znanych utworów, samodzielne tworzenie muzyki oraz szeroko rozumiany ruch przy muzyce – improwizowanie ruchu do melodii, elementy tańca. Uczniowie chętnie wykonują rozmaite ćwiczenia melodyczne, rytmiczne, sami często proponują własny sposób wykonania zadań ruchowych i zabaw przy muzyce. Zajęcia scholi pozwolą na realizowanie tych wszystkich zadań. Realizacja programu scholi Aniołkowe Nutki zakłada poszukiwanie indywidualnych uzdolnień artystycznych uczniów. Zmierza do kształtowania dyspozycji oraz umiejętności w celu muzycznego rozwoju uczniów. Program scholi Aniołkowe Nutki opiera się na wykorzystywaniu różnorodnych form kontaktu z muzyką, co daje możliwość najbardziej indywidualnego przeżycia sztuki przez każdego z uczestników. Przewidywane formy aktywności muzycznej to: • śpiew, • gra na instrumencie, • słuchanie muzyki, • ruch przy muzyce. Schola Aniołkowe Nutki ukierunkowana jest na duchowy rozwój człowieka, jego wrażliwości estetycznej. O wartości młodego człowieka decydować będzie wysoki poziom rozwoju uczuć i duża wrażliwość. To właśnie kontakt z muzyką a w sposób szczególny muzyką religijną pobudza wyobraźnię, rozwija uczuciowość, wyzwala twórcze możliwości, które drzemią w każdym człowieku. Program scholi daje możliwość realizacji siebie poprzez działanie muzyczne, ruch sceniczny. Rozwija wrażliwość na świat dźwięków. W ramach scholi uczniowie będą: • przygotowywać programy artystyczne na różne uroczystości i imprezy, • występować na terenie placówki i parafii, • reprezentować szkołę na konkursach międzyszkolnych i imprezach lokalnych. Uczestnicy scholi aktywnie uczestniczą w życiu szkoły i parafii co jest ważnym aspektem wychowawczym i religijnym.
Program nauczania zajęć artystycznych: „Szkolny Biuletyn Artystyczny” program autorski Magdaleny Gułaj
Program nauczania wychowania do życia w rodzinie dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym „Jesteśmy rodziną” program autorski Beaty Bielicz-Kotlarskiej
Program wspierający rozwój mowy dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym z wykorzystaniem komputera „GRY I ZABAWY SŁOWEM" program autorski Bożeny Korżyk
Program wspomagający edukację polonistyczną w klasach 1-3 szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim „Kocham czytać” program autorski Moniki Paciorkowskiej
Program Profilaktyczno-Terapeutyczny Ośrodka Pomocy Rodzinie działającego przy Zespole Szkół nr 6, program autorski Ewy Kosteleckiej
Program nauczania i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym „Każdy ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie” program autorski Agnieszki Nalepy
|